Mimoriadna akcia!

Predplaťte si mesačník Pekné bývanie a získajte darčekovú kartu IKEA!

Objednať
Aktuálne v predaji!

Špeciál Pekné bývanie v záhrade.

Objednať
Aktuálne v predaji!

Koncept

Objednať

Roman Vrtiška a Vladimír Žák: Dizajnérska spolupráca so zárukou kvality

Zdieľať 21. 06. 2019
Roman Vrtiška a Vladimír Žák: Dizajnérska spolupráca so zárukou kvality

Roman Vrtiška a Vladimír Žák sú autorské duo produktových, grafických a interiérových dizajnérov. Spoznali sa už na Umelecko-priemyselnej vysokej škole v Prahe. Odvtedy získali množstvo ocenení a spolupracujú s veľkými značkami, ako sú Adidas, Diesel, Česká sporiteľňa či Heineken.

Spolupracovať ste začali už na vysokej škole, pričom ste spolu absolvovali aj stáž na univerzite Alvara Aalta vo Fínsku, kde ste získali niekoľko ocenení. Ako sa začala vaša spolupráca?

Naša spolupráca sa začala vzájomnou motiváciou v ateliéri D3 na pražskej VŠUP. Boli sme nielen kamaráti, ale aj, so zveličením povedané, súperi, a to nás vzájomne hnalo vpred. Navyše, už počas štúdií sme mali možnosť spoločne pracovať na drobných zákazkách, čo nám dalo možnosť lepšie sa spoznať v profesijnom aj mimoškolskom svete. V skutočnosti sa však naša spolupráca začala až po štúdiu, keď sme spoločne pracovali na dizajne interiéru hotela Moods na Klimentskej ulici v Prahe. Ja som mal zopár skúseností s interiérmi z čias štúdií, no Vladimír takmer žiadne. Bol to rok a pol naplnený novými skúsenosťami, samoštúdiom a množstvom úspechov i sklamaní v rámci stavby. Myslím, že za normálnych okolností by to muselo dopadnúť fiaskom, ale my sme k tomu vtedy pristupovali s takým nasadením a entuziazmom, že sme to dotiahli do úspešného konca.

  • Roman a Vladimír v tomto roku získali hlavnú cenu EDIDA ako Dizajnéri roka.
posteľ Jitona so stolíkom, vešiakom a komodou od dizajnérov Romana Vrtišku a Vladimíra Žáka

Za posteľ pre značku Jitona, pre ktorú vytvorili aj stolík, vešiak a komodu, získali dizajnéri ocenenie Czech Grand Design 2013.

Ako prebieha vaša spoločná práca na projektoch?

Naša spolupráca by mohla byť predobrazom hociktorému manželstvu. (smiech) Trávime s Vladimírom dohromady viac času než s našimi rodinami. Síce to so sebou nesie isté úskalia, ale musím povedať, že hlavne pozitíva. Občas ma až zaráža, aká rýchla dokáže byť ľudská predstavivosť a fantázia. Občas sa snažíme vzájomne si vysvetliť určité myšlienky a v momente, keď sa naladíme na rovnakú frekvenciu ako ten druhý, je prenos myšlienok často rýchlejší než slová. Znie to asi veľmi nadnesene, nikto z nás nie je ezoterikom (smiech), ale v podstate to celé funguje tak, že sa dokážeme myšlienkovo zjednotiť, často stačí len naznačiť a ten druhý všetko pochopí bez zbytočných slov.

V praxi sme, samozrejme, čistí pragmatici a spolupracujeme vždy tímovo. Základom našej práce býva veľakrát ideová fáza, takzvaný brainstorming, keď sa o veciach a zadaniach rozprávame hodiny, dni i týždne, aby sme boli schopní problematiku lepšie analyzovať a hlavne vylúčiť slepé cesty. Tento brainstorming prebieha aj počas navrhovania, ale v počiatkoch je jeho rola najdôležitejšia.

Prečítajte si tiež

Vyspovedali sme úspešného slovenského dizajnéra Tomáša Kráľa
Vyspovedali sme úspešného slovenského dizajnéra Tomáša Kráľa
Z dielne Pavla Capika: Produktový dizajn spojený s tradíciou
Z dielne Pavla Capika: Produktový dizajn spojený s tradíciou
  • Woo je názov kolekcie zberateľských hračiek. Má odkazovať na citoslovce pohybu a zároveň má slúžiť ako skratka anglického slova „wood“ (po slovensky drevo). Tieto hračky – dopravné prostriedky – sú zároveň odkazom na tri živly: vodu, zem a vzduch. (titulná foto)

Venujete sa radšej produktovému alebo interiérovému dizajnu?

To sa nedá jasne definovať. Vždy záleží na množstve okolností: zadanie, klient, momentálne rozpoloženie… Ale musím povedať, že sme sa po dlhšom čase začali cielene viac venovať produktovému dizajnu, po ktorom sa nám začalo cnieť, a teraz nás asi aj baví viac. Je to systematickejšia činnosť. V porovnaní s interiérom sa zameriavate – relatívne – na minimum detailov a problémov, pričom nepodliehate toľkým vonkajším vplyvom a subjektom. Často to dáva voľnejšiu ruku a slobodnejšiu myseľ. Navyše, kvalitný produkt má dlhšiu životnosť a môžete tak urobiť radosť viacerým ľuďom na dlhší čas.

dekoratívne zvieratká z dreva pre firmu Javorina

Kolekciu dekoratívnych zvieratiek navrhli pre firmu Javorina. Medzi odborníkmi boli veľmi kladne hodnotené.

Ako by ste charakterizovali štýl vašich produktov?

Nerád by som sa púšťal do škatuľkovania alebo hľadania štýlu našich produktov. Podľa mňa by mal každý kvalitný produkt odrážať množstvo parametrov, ktoré ho ovplyvňujú buď vo fáze jeho vzniku, alebo vo fáze používania. Je to súbor rôznych aspektov, ktoré môžu mať zakaždým inú prioritu a váhu. V princípe sa vždy snažíme vytvárať nové veci s trvanlivým charakterom. Boli by sme radi, keby si koncoví klienti uvedomovali skutočnú hodnotu produktov, tvorby i materiálu a správali sa menej konzumne. Kvalitný výrobok by okrem jasných fyzických a materiálových parametrov definujúcich jeho kvalitu mal mať i morálne kvality. Pod tými sa rozumejú spoločensky prijateľné podmienky výroby, nízke emisné stopy pri doprave, využívanie čo najväčšieho množstva lokálnych zdrojov alebo pridaná hodnota, vďaka ktorej si ho jednoducho zamilujeme a pochopíme, prečo je pre nás dôležité do výrobku investovať. Zámerne používam termín investícia, pretože presne to odráža náš celoživotný prístup k výrobkom – nevyrábať ďalšie zbytočné a nepotrebné veci, ale vždy sa snažiť priniesť niečo nové, inovujúce alebo jednoducho iba evolučné vylepšenie v danom segmente. Takto by som asi najlepšie charakterizoval naše produkty.

  • Mottom dizajnérskeho dua je myšlienka, že inšpirácia je všade okolo nás a dôležité je jedine to, ako veľmi je človek otvorený a vie načúvať.

Kde čerpáte inšpiráciu pri tvorbe produktov?

Svojím spôsobom som vám na túto otázku odpovedal už v predchádzajúcej. Hlavnou inšpiráciou pre nás často býva obmedzenie, ktoré nám zadávateľ dá. Ide o prirodzené mantinely, ako sú technológie výroby, požadované vlastnosti, použitý materiál a podobne. To je väčšinou východisková inšpirácia. Tou pre nás však môže byť aj obchodný zámer s produktom alebo cieľová skupina používateľov. Snažíme sa hľadať inspiráciu tam, kde ju treba.

drevené kolísky v modrej a ružovej farbe

Čo považujete za svoj najväčší úspech? Zostávajú ešte pred vami méty, ktoré by ste chceli dosiahnuť?

Osobne vnímam ako najväčší úspech to, že nám to s kolegom po desiatich rokoch funguje a že sa každý deň teším na nové výzvy v podobe ďalších projektov. Najväčšou métou pre nás teda je, aby sa nám tento profesijný a priateľský vzťah podarilo udržať čo najdlhšie a mohli sme rovnako bezproblémovo fungovať aj v budúcnosti.

kancelársky stôl pre značku U1

Kancelársky stôl pre značku U1 získal Cenu Designbloku.

„Najväčším úspechom je pre nás fakt, že sa nám darí pracovať na voľnej nohe a že každý rok rastie portfólio našich prác, a to naprieč architektúrou, interiérovým dizajnom a v neposlednom rade tiež produktovým. Zároveň nás baví fakt, že môžeme nahliadať na svet trochu inou optikou, ktorá nás neustále núti o veciach viac premýšľať a ísť po ich podstate a snažiť sa nachádzať ich skutočnú rolu v našich životoch.“

Text: Katarína Orviská
Foto: archív dizajnérov
Zdroj: časopis Pekné bývanie 05/2019